Good morning! Dzień dobry!
How are you today? Ok? Let's write the date and the subject. Zapiszmy temat lekcji i datę:
Lesson 1st April,2020
Subject: Czas Past Simple – czasownik 'to be': pytania i przeczenia.
On our today's lesson we are going to learn the past forms of the verb 'to be' – questions and negatives. Na dzisiejszej lekcji poznamy formy czasownika 'to be' w czasie przeszłym – pytania i przeczenia.
So open your books on page 80. At the very beginning let's have a look at the table in EXERCISE 1. Otwórzcie podręczniki na stronie 80. Na początek spójrzmy na tabelkę w zadaniu 1. As you remember we have got two past forms of the verb 'to be': was nad were. Jak pamiętacie mamy dwie przeszłe formy czasownika 'to be': was i were. So how do we make negatives? We just add NOT! So we have WASN'T and WEREN'T. Więc jak tworzymy przeczenia? Po prostu dodajemy NOT! Więc mamy WASN'T i WEREN'T. How do we make questions? We move WAS or WERE to the beginning of the question! Jak tworzymy pytania? Przesuwamy WAS lub WERE na początek pytania!
So: She was at home. Was she at school? No, she wasn't. / Yes, she was.
Write the table in your notebook. Przepiszcie tabelkę do zeszytu.
Now have a look at EXERCISE 2. You have to complete the sentences with WASN'T or WEREN'T. Write the answers in your notebooks. Teraz spójrzmy na zadanie 2. Waszym zadaniem jest uzupełnić zdania za pomocą WASN'T lub WEREN'T. Zapiszcie tylko odpowiedzi w zeszycie.
Thank you.
Now let's move on to EXERCISE 3. Write questions with WAS or WERE. Then listen and write answers. Write questions and answers in your notebooks. Przejdźmy do zadania 3. Napiszcie pytania z WAS lub WERE. Następnie posłuchajcie i zapiszcie odpowiedzi. Zapiszcie pytania i odpowiedzi w zeszycie. Link do nagrania jest tutaj: https://1drv.ms/u/s!Aj5hfslH_FhmgRU9yqQgTR-Zziem
Thank you.
EXERCISE 4. Write the correct past simple form of be (WAS / WERE / WASN'T / WEREN'T) to complete the dialogue in your notebook. Then listen and check. Zadanie 4. Uzupełnijcie dialog odpowiednią formą czasownika to be (WAS / WERE / WASN'T / WEREN'T). Następnie posłuchaj i sprawdź. Link do nagrania jest tutaj: https://1drv.ms/u/s!Aj5hfslH_FhmgRSpmQjJLreXK66a
Thank you.
Now have a look at EXERCISE 6. Listen and write the words in the box to complete the song in your notebook. Then listen, check and SING! Spójrzcie na zadanie 6. Posłuchajcie i uzupełnijcie tekst piosenki w zeszycie. Następnie posłuchajcie, sprawdźcie i ZAŚPIEWAJCIE. Link do nagrania jest tutaj: https://1drv.ms/u/s!Aj5hfslH_FhmgRZomP7lnRsxPBO4
Thank you.
In your workbook do exercises 2 and 3 on page 34. That's it for today. Send me the photo of your notebook page before the next lesson. W ćwiczeniach zróbcie zadania 2 i 3 ze strony 34. To wszystko na dzisiaj, a teraz prześlijcie mi zdjęcia strony z zeszytu i ćwiczeń na mój email: tomasz.praczuk@wp.pl oraz rozwiążcie bardzo krótki test, który znajdziecie tutaj: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc94sRSBcbL_xwkEIzKmVUuusts8Z_nMM9QrhFWsfdrlkUCjA/viewform?usp=sf_link
Bye, see you soon!