mar 30 2020

Klasa VIac - 30 March


Hello!How are you today? Ok? Let's write the subject. Zapiszmy temat lekcji:

 

                                                         Lesson                                                       30th March, 2020

 

Subject: She is going to watch TV. Be going to - plany na przyszłość.

 

On our today's lesson we are going to learn how to talk about the future – plans for the future. Na dzisiejszej lekcji przeczytamy dowiemy się jak mówić o przyszłości – planach na przyszłości.

 

So open your books on page 78. At the very beginning let's look at the table. Here we've got affirmative and negative sentences. What do we need? Of course, the verb to be! So we have: the person + to be + going to + the verb. In negatives we just add not. For example, She is going to play tennis. She isn't going to read a book. Otwórzcie podręczniki na stronie 76. Na początek spójrzmy na tabelkę. Mamy tutaj zdania twierdzące i przeczące. Co potrzebujemy, aby stworzyć zdania twierdzące z 'be going to'? Oczywiście formy czasownika 'to be'! Szyk zdania jest następujący: osoba + czasownik to be + going to + czasownik. W przeczeniach dodajemy jeszcze not.

 

And now let's do some exercises. Let's start with EXERCISE 2. Write the correct affirmative form of going to in your notebooks. A teraz rozwiążmy kilka zadań. Uzupełnijcie w zeszycie zdania odpowiednią formą 'be going to'.

Thank you.

 

Now let's move on to EXERCISE 3. You have to change the affirmative sentences from exercise 2 into negative ones. In your notebook write the whole sentences. Przejdźmy do zadania 3. Zmieńcie zdania twierdzące z zadania 2 na zdania przeczące. W zeszycie zapiszcie całe zdania.

Thank you.

 

And now EXERCISE 4. Complete the email with the following words. Write the answers in your notebooks. . A teraz zadanie 4. Uzupełnijcie email podanymi wyrazami. Zapiszcie odpowiedzi w zeszycie.

Thank you.

 

And now questions. She is going to play tennis. How can we change into a question? Using inversion. So the verb 'to be' moves to the beginning, then the person, and then the rest of the question. So we have: Is she going to play foofball? How can we answer the question? Using short answers: Is she going to play foofball? Yes, she is. / No, she isn't. A teraz pytania. She is going to play tennis. Jak możemy zdanie twierdzące przekształcić w pytanie? Poprzez inwersję. A zatem czasownik 'to be' wędruje na początek, następnie osoba, a potem reszta pytania. I mamy Is she going to play foofball? Jak odpowiemy na takie pytanie? Używając krótkich odpowiedzi: Is she going to play foofball? Yes, she is. / No, she isn't.

Thank you.

 

And now your homework: Practice book page 34, exercises 1, 2 and 3. That's it for today. You have to send me the photo of your notebook page before Wednesday and you have to do a short test. Wasza praca domowa to zadania 1, 2, 3 ze strony 34 zeszytu ćwiczeń.To wszystko na dzisiaj, a teraz prześlijcie mi zdjęcie strony z zeszytu (na adres: tomasz.praczuk@wp.pl) oraz rozwiążcie bardzo krótki test, który znajdziecie tutaj: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfJ9EvXinzalNqRXgBX7UyBbt-6IyKSWXEQojHJtorT3pHE2g/viewform?usp=sf_link

 

Bye, see you on Wednesday!

 

 

 

tp74